صفحات

۱۳۸۹ تیر ۲۸, دوشنبه

ولادت مولود کعبه در منابع اهل سنت


اعتراف گروهی از بزرگان اهل سنت بر متواتر بودن طلوع خورشید امامت از درون كعبه:



1- حاكم نیشابوری


حافظ ابو عبد الله محمد بن عبدالله ، معروف به حاكم نیشابوری ، متوفای 405 هجری در كتاب بسیار معروفش « مستدرك صحیحین » بعد از انتقاد از مصعب بن عبدالله این گونه می نگارد :



« فقد تواترت الاخبار ان فاطمة بنت أسد ولدت أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب كرم الله وجهه في جوف الكعبة ؛روایات متواتره است كه فاطمه بنت اسد ، امیر مؤمنان علی بن ابی طالب ـ كرم الله وجه ـ را در خانه كعبه به دنیا آورده است» .(مستدرك حاكم جلد 3 صفحه 483)

2- شاه ولی الله دهلوی



شاه ولی الله احمد بن عبد الرحیم دهلوی ، متوفای 1176 هجری محدث معروف ، پدرعبد العزیر دهلوی متعصب می باشد وی در كتاب « ازاله الخفاء» می نویسد :

« تواترت الأخبار إن فاطمة بنت أسد ولدت أمير المؤمنين عليا في جوف الكعبة فإنه ولد في يوم الجمعة ثالث عشر من شهر رجب بعد عام الفيل بثلثين سنة في الكعبة و لم يولد فيها أحد سواه قبله و لا بعده؛بی گمان روایات متواتر است در اینكه فاطمه بنت اسد ، امیر مؤمنان علی بن ابی طالب را در درون كعبه به دنیا آورد. بدون تردید او در روز جمعه 13 رجب ، سی سال بعد از عام الفیل ، در درون خانه كعبه به دنیا آمده است و هرگز پیش از او و یا بعد از او كسی در خانه كعبه زاده نشده است ». (ازاله الخفاء جلد 2 صفحه 251)



3- گنجی شافعی



حافظ ابو عبد الله محمد بن یوسف قرشی ، معروف به گنجی شافعی ، متوفای 658 هجری ، در كفایه الطالب می نویسد (كفایه الطالب از كتاب های معتبری است كه چلبی در « كشف الظنون » از آن یاد می كند و ابن صباغ مالكی در «‌الفصول المهمه » از آن نقل می كند و ابن حجر عسقلانی به آن استناد می كند )



« ولد أمير المؤمنين علي بن أبي طالب بمكه في بيت الله الحرام ليلة الجمعه لثلث عشرة ليلة خلت من رجب سنة ثلثين من عام الفيل و لم يولد قبله و لا بعده مولود في بيت الله الحرام سواه إكراما له بذلك و إجلالا لمحله في التعظيم ؛امیر مؤمنان علی بن ابی طالب در مكه معظمه ، در درون بیت الله الحرام ، به شب جمعه 13 رجب ، سی سال گذشته از عام الفیل دیده به جهان گشود . و هرگز مولود دیگری پیش از او یا بعد از او در خانه كعبه زاده نشده است . این ولادت مسعود كرامت و فضیلتی برای او و فضلیت و شكوهی برای خانه خداست» (كفایه الطالب صفحه 407)



وی در كتاب « كفایه الطالب » در باب هفتم از دوازده باب آخر كتاب می گوید :



خبر داد ما را ابو اسحاق ابراهیم بن یوسف بن بركه كتبی متولد 554 هجری در مسجد خود در شهر موصل ، گفت : خبر داد ما را ابوالعلاء حسن بن احمد بن حسن عطار همدانی با اجازه عمومی ـ اگر خصوصی نباشد ـ خبر داد مارا احمد بن محمد بن اسمائیل فارسی ، خبر داد ما را فارق خطابی خبرد داد ما را حجاج بن منهال از حسن بن مروان بن عمران غنوی ، از شذان بن علا، از عبد العزیز بن عبد الصمد از مسلم بن خالد مكی معروف به زنجی از ابو زبیر از جابر بن عبد الله كه گفت :‌



« از محضر پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم در مورد ولادت علی بن ابی طالب علیه ا لسلام پرسیدم ، فرمود :



از بهترین مولود ها پرسیدی كه همانند حضرت مسیح به دنیا آمد . خدای تبارك و تعالی علی را از نور من ، و مرا از نور او آفرید كه هر دو از یك نور آفریده شدیم .



خدای تبارك و تعالی ما را از صلب آدم به صلب های پاكیزه و رحم های پاك منتقل نمود .



من هرگز از پشتی منتقل نشدم جز اینكه علی نیز با من بود ، تا مرا در بهترین رحم كه آمنه بود و علی را در بهترین رحم كه فاطمه بنت اسد بود قرار داد .

در زمان ما مرد زاهد و عابدی به نام « مبرم بن دعیب بن شقیان » بود كه دویست و هفتاد سال خدا را بندگی نموده بود و در این مدت از خدواند چیزی نخواسته بود خدای متعال ابو طالب را به سوی او فرستاد هنگامی كه مبرم او را دید بلند شد و پیشانی او را بوسید و در برابرش نشانید و گفت :‌

ــ تو كیستی ؟ ابو طالب گفت‌: من مردی از تهامه هستم .

ــ وی گفت :‌ از كدامین تیره تاهمه ؟ ابوطالب گفت : از بنی هاشم

مبرم از جای برخاست و یكبار دیگر پیشانی او را بوسید و گفت :

ای مرد خدای علی اعلی به من مطلبی را الهام فرموده است .

ابوطالب پرسید : چه مطلبی ؟

عابد گفت : « فررندی از پشت تو به دنیا می آید كه او دوست و ولی خداست .»


شبی كه علی متولد شد ، زمین نورانی شد و ابوطالب بیرون آمد و در حالیكه مردم را خطاب می كرد می گفت‌:

هان ،ای مردمان ! ولی خدا ، در خانه خد ا  متولد شد



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر