صفحات

۱۳۸۹ تیر ۲۸, دوشنبه

ارزش معادن افغانستان سه هزار میلیارد دالر است!




ارزش معادن افغانستان سه هزار میلیارد دالر است!

وزارت معادن و صنایع افغانستان می گوید، ارزش مجموعی معادن این کشور به مراتب بیشتر از چیزی است که بررسی زمین شناسان آمریکایی نشان داده است.

وحیدالله شهرانی، وزیر معادن افغانستان در یک کنفرانس خبری در کابل گفته است که براساس تخمین دولت افغانستان، ارزش این معادن به سه هزار میلیارد دلار می رسد.

در پژوهشی که اخیرا از سوی زمین شناسان آمریکایی انجام شده بود، ارزش مجموعی معادن زیرزمینی افغانستان یک هزار میلیارد دلار تخمین زده شده بود.

اما وزارت معادن افغانستان می گوید که در این پژوهش، ارزش معادن افغانستان به شکل محتاطانه تخمین زده شده است.

مقامات افغانستان می گویند، تحقیقات اخیر در مورد ارزش معادن افغانستان که به شکل مشترک از سوی اداره زمین شناسی و وزارت دفاع آمریکا انجام شد، به درخواست دولت افغانستان صورت گرفته بود.

ولی روشن نیست که چگونه در آمار ارائه شده از سوی آمریکا و وزارت صنایع افغانستان، تا این حد تفاوت وجود دارد.

وزارت معادن افغانستان برای اثبات ادعای خود در مورد ارزش سه هزار میلیارد دلاری معادن این کشور، به منابع مشخصی اشاره نکرده است.

یک سخنگوی این وزارت گفت که تخمین زمین شناسان آمریکایی، براساس اطلاعاتی است که از سالها قبل در وزارت معادن وجود داشته است.

مقامات افغان باور دارند که سرمایه گذاری روی این معادن، می تواند افغانستان را از کمک های اقتصادی جامعه جهانی بی نیاز کند.

اما به نظر می رسد نا امنی در مناطقی از افغانستان، از چالشهای اصلی بر سر راه سرمایه گذاری و آغاز کار استخراج این معادن است.

تلاش برای جلب سرمایه گذاران

در همین حال مقام های افغان می گویند تلاشهایی را برای جذب سرمایه گذاران آغاز کرده اند.

جواد عمر سخنگوی وزارت معادن افغانستان به بی بی سی گفت، وزیر معادن افغانستان در بیست و پنجم ماه جاری میلادی برای گفت و گو با مقام های دولتی و شرکت و سرمایه گذاران بریتانیایی به لندن سفر خواهد کرد.

به گفته آقای عمر، وزیر معادن افغانستان در سفرش به لندن در مورد معدن آهن حاجی گگ که قرار است تا سه ماه دیگر به داوطلبی گذاشته شود، به سرمایه گذاران معلومات خواهد داد.

حاجی گگ بزرگترن معدن آهن افغانستان است که در ولایت نسبتا امن بامیان واقع است.

مقام های افغان همچنین تاکید می کنند که جهت شفافيت بيشتر در مورد چگونگى استخراج شمارى از اين معادن، تمام جزييات قرار داد ها از طريق شورا ملى،جامعه مدني و رسانه ها در اختيا مردم قرار خواهد گرفت.



منبع: سایت بی بی سی





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر